MENÜ

A klasszikus gitárosok oldala
A zene a lélek simogatása

 

XII. Országos Gitárverseny eredményei

 

1. korcsoport

1. helyezés:

SZÉKELY ÁRON – Budapest XXI. ker. Fasang Árpád Zenei AMI

Tanár: Kozma István

2. helyezettek megosztva:

CSIKI JANKA – Budapest XI. ker. Weiner Leó Zeneisk. és Zeneműv. SZKI

Tanár: Kató Árpád

GEMBELA GERGELY – Szentendre Vujicsics Tihamér Zeneiskola

Tanár: Gulyás László

KOVÁCS MIKLÓS – Budapest IV. ker.Erkel Gyula Újpesti Zeneiskola

Tanár: Viola Éva

3. helyezés:

KOMISZÁR VANDA – Nyíregyháza - Vikár Sándor Zeneiskola AMI

Tanár: Czakó Erika

Különdíj:

SEBESTYÉN ÁKOS – Hajdúböszörmény - Bartók Béla Zeneiskola AMI

Tanár: Göndöcz Viktor

2. korcsoport

1. helyezés:

PÁL SZILVESZTER  – Budapest III. ker. Aelia Sabina Zene  - Képző- és

Táncművészeti Iskola AMI

Tanár: Szücsi Balázs

2. helyezettek megosztva:

ÉKES ÁGOSTON – Budapest XIX. ker. Kispesti AMI

Tanár: Riskó Zsuzsanna

SZALAI LOTTI – Balatonfüred

Tanár: Bánó Tamás

WOLLER PÉTER – Budapest IV. ker. Erkel Gyula Újpesti Zeneiskola

Tanár: Viola Éva

3. helyezettek megosztva:

BÉRES ENIKŐ – Nyíregyháza Vikár Sándor AMI

Tanár: Czakó Erika

ZSURÁFSZKY MÁRTON – Budapest I. ker. Farkas Ferenc zeneiskola

Tanár: Orsós Vendelné Zahoránszky Mária

Különdíj:

MICHELISZ NORMAN – Pécs

Tanár: Sára Erika

3. korcsoport

1. helyezést a zsűri nem adott ki.

2. helyezettek megosztva:

LIPCSEI BENCE – Nyíregyháza Vikár Sándor Zisk. AMi

Tanár: Czakó Erika

TÖRÖK FERENC – Budapest III. ker. Aelia Szabina Zeneisk.

Tanár: Topa Zoltánné

ZOLTAI DÖME – Szeged Király-König Péter Zisk.

Tanár: Dárdai Sándor

3. helyezettek megosztva:

PUSZTAI GÁBOR – Győri Richter János Zeneműv. SzKI. és Zisk.

Tanár: Erdő-Schaffer Rita

TÁTRAI FARKAS – Pécs ANK Művészeti Iskola

Tanár: Sára Erika

Különdíj:

SÁRKÖZI LILI – Budapest VI. ker. Tóth Aladár Zisk.

Tanár: Vass Valéria

SZÁSZI PETRA KATALIN – Szeged Király-König Péter Zisk.

Tanár: Dárdai Sándor

4. korcsoport

1. helyezés:

KÖRNYEI ATTILA – Szekszárd Garay János Ált. Isk. és AMI

Tanár: Környei Miklós Pál

2. helyezést a zsűri nem adott ki.

3. helyezettek megosztva:

KOVÁCS BEATRIX –Nyíregyháza Muzsika Zeneiskola AMI

Tanár: Czakó Erika

UJHELYI NIKOLETT  – Budapest X. ker. Kroó György Zene- és Képzőművészeti

 

Gratulálunk mindenkinek!

.

.

.

 

6. Nemzetközi Klasszikus Gitárverseny eredményei

 

I  KATEGORIJA/ 1st CATEGORY/ 1. kategória

  1. Dominik Elek                                   I  1  -  98 Pont / points..  Magyar
  2. Filip Babić                                       I  2  -  95 Pont / points
  3. Andrija Simeunović                           I  3  -  92 Pont / points
  4. Nikša Trivić                                      II 1  -  88 Pont / points
  5. Baranyi Balint                                  II 2  -  85 Pont / points

II  KATEGORIJA / 2nd CATEGORY/ 2. kategória

  1. Jaka Škoberne                               I  1   -  98 Pont / points
  2. Andrija Djordjević                            I  2   -  93 Pont / points
  3. Aleksandar Žarak                            I  3   -  91 Pont / points
  4. Tarik Mešanović                              II 1   -  88 Pont / points
  5. Ivan Radović                                    II 2   -  86 Pont / points
  6. Jurišević Marko                                II 3   -  84 Pont / points
  7. Danica Mrkić                                   II 4   -  82 Pont / points
  8. Boglarka Božoki                              II 5   -  80 Pont / points

 

III  KATEGORIJA / 3rd CATEGORY/ 3. kategória

  1. Ema Kapor                                      I  1  -  99 Pont / points
  2. David Štrbac                                    I  2  -  97 Pont / points
  3. Nadja Janjić                                     I  3  -  92 Pont / points
  4. Tijana Stojanović                              II 1  -  88  Pont / points
  5. Miloš Arsenijević                              II 2  -  87 Pont / points

 

IV  KATEGORIJA / 4th CATEGORY/ 4. kategória

  1. Lijora Šijački                                 I   1   -  99 Pont / points
  2. Vuk Dragičević                              I   2   -  98 Pont / points
  3. Nikola Korovljev                             I   3   -  95 Pont / points
  4. Danijel Jovanović                           I   4   -  93 Pont / points
  5. Miloš Vuković                               I   5   -  91 Pont / points
  6. Gábor Hart                                   II  1   -  88 Pont / points..  ?????
  7. Jelena Lukić                                 II  2   -  85 Pont / points
  8. Andrija Božovič                             II  3   -  83 Pont / points
  9. Krisztián Dudás                            II  4   -  82 Pont / points.. Magyar
  10. Miodrag Rendulić                          II  5   -  80 Pont / points
  11. Jovan Radaković                           III 1   -  78 Pont / points
  12. Stefan Milenković                         III 2  -  76 Pont / points
  13. Jozsef Raffai                                III 3  -  72  Pont / points..    Magyar

 

V  KATEGORIJA / 5th CATEGORY/ 5. kategória

  1. Luka Radovanović                            I  1  -  95  bod. / points
  2. Katarina Marić                                II 1  -  88  Pont / points
  3. Filip Mićković                                 II 2  -  85   Pont  / points
  4. István Gaál                                    III 1  -  75   Pont  / points    Magyar
  5. Katarina Petrić                               III 1  -  75   Pont  / points

 

PRO  KATEGORIJA /  PRO CATEGORY/ PRO kategória

  1. Marcin Koziol                                   I   1  -  96 Pont / points
  2. Gleb Musatov                                  I   2  -  95  Pont / points
  3. Csaba Németh                                I   3  -  91  Pont / points    Magyar
  4. Gábor Pokol                                    II  1  -  88  Pont / points    Magyar
  5. Dora Cserenyec                               II  2  -  87  Pont / points
  6. Uroš Janjićijević                               II  3  -  83  Pont / points
  7. Stefan Šalarević                              II  4  -  82   Pont / points
  8. Amalia Miler                                   II  5  -  81   Pont / points
  9. Attila Huszár                                  III 1  -  70   Pont / points                                                                                                                      Gratulálunk mindenkinek!

 

.

.

.

Magyar sikerek a World Guitar Competition zeneszerzői versenyén!

A World International Guitar Competition zeneszerzői versenyén Günsberger Ákos harmadik lett Sonatina című művével, Stummer Márton második helyezést ért el Preludio e Fugato című művével, az első helyezett Orestis Kalampalikis (Görögország) lett Kabalka című darabjával.
A helyezetteknek gratulálunk!

A művek meghallgathatók a verseny honlapján!

 

.

.

.

 

Pavlovits Dávid koncertje

Minden siker azon múlik, hogy az ember eléggé hisz-e abban, amit csinál és képes-e legyőzni hozzá önmagát. Ennek gyakorlására az életben számos lehetőség adódik: egyesek maratont futnak, mások ismeretlen tájak felfedezésére vállalkoznak, megint mások pedig arra, hogy megtanuljanak kiválóan játszani egy hangszeren, mondjuk a gitáron. Zenésszé válni, megismerni a zene rezdüléseit, természetét, technikailag képessé válni arra, hogy a művész hiteles közvetítőként léphessen fel, egy egész életpálya programja. Aki ebben valameddig már eljutott, és pályája megszakad, vagy nem folytatható tovább, annak ember feletti erőre van szüksége ahhoz, hogy ismét elölről kezdje.

És minél tovább jutott már a pályán, annál nehezebb az újrakezdés. A Zeneakadémia Nagytermében és a Carnegie Hallban is nagy sikerrel koncertező Pavlovits Dávid igen messzire jutott  ̶  a magyar művészek közül kevesek által megközelíthető szintekig  ̶ , amikor egy általa "tragikomikusnak" tartott sérülés miatt jobbkezes gitárosként nem folytathatta tovább a zenélést. Ekkor egy egyszerűnek tűnő mozdulattal megfordította a gitárt az ölében, és balkezesként újrakezdte. Kis mozdulat az embernek, de nagy mozdulat a művésznek – mondhatnánk túlzás nélkül, hiszen amíg a szakmán kívül állók ebben csupán egy hangszer megfordítását látják, a művész egyben a sorsát is megfordítja vele. A hangszeres világban kevésbé járatos barátainknak nyugodt szívvel hozhatjuk a hasonlatot: olyan ez, mint mikor egy betegség után valakinek újra kell tanulnia beszélni, írni, olvasni.  Ilyen értelemben egészen új művész mutatta be tudását március 17-én a Nádor teremben, és Pavlovits Dávid nem is titkolta, hogy egyfajta debütálásról van szó.
Debütálásról, vagy ahogyan Dávid a koncertet bevezetőjében nevezte: kísérletről, amelynek lényege, hogy 20 év művészi tapasztalattal a háta mögött, és két év megfeszített munka után ismét helyt tud-e majd állni az őt ismerő szakmai közönség előtt. Ami a kísérletnek ezt a részét illeti, leginkább úgy értékelhető, hogy Dávid egy koncert idejére kitárta a nyilvánosság előtt gyakorlószobája ajtaját, és bepillantást engedett legféltettebb művészi titkaiba. Az alázat és a közönség felé tanúsított bizalom, amellyel erre vállalkozott, mély rokonszenvet és megilletődést váltott ki, hiszen a zenészek, ha csak tehetik, már kész műsorral, kiforrott zenei, technikai megoldásokkal lépnek színpadra, nem szívesen mutatják be a munka korai fázisait, a részmegoldásokat. A hallgató úgy érezhette, Dávid most valami olyan misztériumba avatja be, amelyet megismernie tán nem is lenne joga.
Volt azonban a kísérletnek egy ennél is izgalmasabb vetülete: mi történik a művésszel, ha technikai képességei csorbát szenvednek, ha nem bújhat többé a közönséget sokszor elvakító virtuóz bravúrok mögé? Vajon képes-e kifejezni művészi szándékait, átadni üzeneteit, ha nem ura teljesen hangszerének? Aki Pavlovits Dávid koncertjén jelen volt, és nem a gitárost, hanem a zenészt hallgatta, nyugodt szívvel összegezheti tapasztalatait: a valódi tehetség a hangszeres tudás egyenetlenségein keresztül is képes kifejezni a zene lényegi tartalmait. Az első néhány perc után eljött a pillanat, amely után félre tudtuk tenni a Dávidtól szokatlan balkezesség látványát valamint a hangszerkezelés hiányosságait, és a fül megnyílt a művek kevésbé előtérben lévő művészi mondanivalója iránt. A zenék iránya, formája, érzelmi tartalma mindvégig követhető maradt. Ez annak a bizonyítéka, hogy karakterérzékeltető, dallamformáló, hangulatmegjelenítő képessége nem szenvedett kárt az újrakezdés óta. Híres ókori szobrok juthattak eszünkbe, amelyekről már hiányzik egy-egy kar, láb, vagy orr, de maga az alkotás művészi értelemben sértetlen.
Az est műsorából külön érdemes kiemelni Silvius Leopold Weiss Logy grófjának halálára írt Tombeau-ját, amelynek előadását Pavlovits Dávid nemrég eltávozott barátja emlékének szánta. Mind a darab, mint az interpretáció megrendítő volt; a hangszínek mélysége, a tragédia kifejezését segítő zenei idők és dinamikai domborzat a koncert legemlékezetesebb pillanatait nyújtották.
Végül hadd idézzünk Dávidnak a koncerten elmondott egyik felvezető szövegéből a pontosság igénye nélkül: „messze nem vagyok még azon a szinten, mint voltam jobb kezesként, ezért a saját elvárásaimat is máshová kell helyeznem. Ez a játék most különben sem az elvárásokról szól, inkább arról, hogy ennek a kitaposatlan útnak a felfedezése számomra óriási nagy élmény, és remélem, hogy ebből sikerül valamit megosztani.” A legtöbb előadó az életben csak egyszer járja be ezt a halálos veszélyekkel övezett, de mégis gyönyörűséges, kitaposatlan utat. Dávid abban az irigylésre méltó helyzetben van, hogy immár másodszor indulhat útnak, közönsége pedig azért lehet hálás, mert remélhetőleg a továbbiakban is beavatja majd újra-felfedezéseibe.

Dávid műsora:

• Silvius Leopold Weiss: Chaconne
• Leo Brouwer: 5 etűd
• Jorge Cardoso: Milonga
• Pavlovits Dávid: Ametisztek - válogatás
• Antonio Lauro: Venezuelai keringő
• Silvius Leopold Weiss: Tombeau sur la mort de M. Comte de Logy
• Pavlovits Dávid: Vitorlák, Valami körbe száll, Balkán táncű

 

 

 

.

.

.

A művész legyen önmagával azonos – Interjú Pavlovits Dávid gitárművésszel

 


 

Asztali nézet