MENÜ

A klasszikus gitárosok oldala
A zene a lélek simogatása

Kellene egy jó hangszer... Jó, de milyen? Elmegyünk néhány boltba, a kiállított hangszerek gyönyörűek, csillognak-villognak, mindegyik szép, de mi a különbség? Hát, igen: az áruk... És ezenkívül? Legtöbben tanácstalanok vagyunk, mikor új hangszert szeretnénk vásárolni, pláne ha ez lesz az első, s csak reménykedhetünk, hogy egyben az "igazi" is. Következzék néhány- remélhetőleg hasznos- tanács a gitárvásárláshoz!

Paul Fischer gitárElőször is tudnunk kell, hogy milyen zenét szeretnénk játszani és ehhez a megfelelő típusú gitárt kell választani. Jelen esetben klasszikus (komoly:-)) zenéhez keresünk hangszert, vagyis "klasszikusgitárt". A klasszikusgitár egyik legfontosabb ismertetőjele, hogy húrjai nylonból (vagy egyéb polimerből) készülnek. Ne tévesszen meg bennünket az sem, hogy a hat(!) húr közül három szemmel láthatóan fémes benyomást kelt. Valójában ezek is nylon húrok, csak a finom nylon szálakat fémszállal fonják körbe a gyártók, aminek akusztikai okai vannak. A klasszikusgitárt alakja is megkülönbözteti, rokonaitól.

A gitár legfontosabb része a fedlap- a gitár "eleje" amin a hanglyuk valamint a húrláb található. Ez a rezonátor, ami leginkább meghatározza a hangszer hangját. Általában két fafajtából készítik, lucfenyőből vagy cédrusból. Könnyű őket megkülönböztetni, mivel a lucfenyő világosabb sárgásfehér, míg a cédrus sötétebb vörösesbarna színű. A választás tulajdonképpen ízlés kérdése. A cédrus általában melegebb, lágyabb, teltebb, a fenyő világosabb, fényesebb hangzást ad. Nem árt tudni, hogy az adott gitár fedlapja tiszta, tömör fából készült, vagy rétegelt (laminált) lemezből. A tiszta fa természetesen jobb, de drágább. A gitárokhoz használt rétegelt lemez persze nem azonos a fűrészáru boltokban kapható furnér lemezekkel, annál sokkal jobb minőségű anyagokról van szó. A fedlap milyenségét az eladók határozott állításai ellenére sem árt ellenőrizni. Ezt célszerűen a hanglyuk szélét megvizsgálva végezhetjük el, ahol az anyagot keresztmetszetében láthatjuk. Ha itt a fa erezetét szemügyre vesszük, rögtön választ kapunk. Mindenképp érdemes  a tisztafa fedlapra egy kis többlet pénzt áldozni, hiszen a gitár hangjának kb. 95%-át a fedlap adja. A rétegelt anyagok hátránya, hogy nagyobb belső csilapításuk miatt a rezonanciák kevésbé terjednek, így a hang tompább.

Antonio Sanchez Mod. 1500A fedlapon található a húrláb, amibe a húrokat fűzzük. Ez valamilyen keményfából készül (általában paliszander, ritkábban ében, de olcsó hangszereken gyakran feketére pácolt juharral is találkozhatunk), és a húrok rezgését közvetíti a fedlapnak. A klasszikusgitár húrláb speciálisan a nylon húrok használatához van kialakítva, a fémhúros hangszereken más felépítésű, formájú húrlábat alkalmaznak. A húrlábon található fehér lapocska amire a húrok felfekszenek a "csont", ami az alsó kategóriában általában kemény műanyagból készül. A valódi csont természetesen jobb hangot produkál. Ha a gitár húrozásakor kiesik a helyéről, ne ijedjünk meg, mivel ez mobil alkatrész, egyszerűen tegyük vissza a lábon található vájatba. Két dolgot érdemes a lábnál ellenőrizni. Az egyik, hogy a húrbefűzésre szánt lyukak egyenlő távolságra vannak- e kifúrva, mivel ellenkező esetben a húrok egymástól való távolsága sem lesz egyenlő, és ez később zavaró lehet. A másik, hogy a láb tökéletesen illeszkedjen a fedlaphoz, semmilyen repedés, rés ne legyen ami arra utalna, hogy a láb esetleg elválhat a fedlaptól.

Vicente Carillo gitárA hátlap és az oldalak azonos anyagból készülnek, valamilyen keményfa fajtából, a legelterjedtebbek a paliszander (rio,indiai,hondurasi),bubinga (afrikai paliszander),amerikai dió (fekete dió), sapelli, juhar, mahagóni, ciprus (flamenco gitároknál) stb. Az anyag itt is befolyásolja a hangot, de korántsem annyira mint a fedlap. A hát készülhet egy vagy két darabból. A hát és oldallap is lehet tiszta fa, vagy laminált, de itt már nehezebb megállapítani, hogy melyikről van szó. Próbáljunk a felületen valamilyen jellegzetes mintázatot találni, és ha ezt a gitár belsejébe tekintve is megtaláljuk akkor tiszta fa lapról van szó. Ez főként mahagóni vagy sapelli esetében nehéz.

Következzék a nyak, ami sztenderd módon mahagóni vagy cédrus. A nyaknál a legfontosabb, hogy kényelmes legyen, de ez úgyis csak később derül ki, a felső kategóriáig pedig legtöbbször szabvány méretekkel és formákkal találkozunk. A drágább modellek némelyikénél a nyakba- merevítés céljából- egy ébenfa betétet tesznek, amit a nyak hátsó részén egy fekete csík formájában láthatunk. Nem rossz ha van, de nem lényeg... A fogólap szintén keményfából készül, a legjobb az ében, de mire annyit gyakoroltunk, hogy a rózsafa fogólap elkopott, valószínűleg már az unokáknak keresünk gitárt. Az ében fogólap előnye, hogy keményebb anyag lévén jobban merevíti a nyakat mint a paliszander, így kevesebb energia vész el a nyak rezgése miatt, több alakul hanggá a fedlapon. Ez a különbség valójában csak a felső kategóriában érezhető. Előfordul a feketére pácolt juhar is, jellemzően a legolcsóbb hangszereknél. A nyaknál arra érdemes figyelni, hogy játék közben a húrok ne zörögjenek, főleg a magas húroknál fontos erre odafigyelnünk. Ha a húrmagasság jól van beállítva és az érintők egyenletesen vannak beütve a fogólapba, akkor a húroknak bármelyik érintőnél is fogjuk le, tisztán, zajmentesen kell szólniuk. Az érintőknek egyenletesen kell futniuk, ha valamelyik kiemelkedik a szomszédosak közül, vagy mélyebbre van beütve, akkor a hangszer zörögni fog. Legegyszerűbben úgy ellenőrizhetjük, ha a húrláb irányából végigtekintünk a fogólap élén. A hiedelmekkel ellentétben a fogólap a klasszikusgitároknál a fogólap síkjára merőleges irányban általában nem egyenes, hanem enyhén homorú. Ez a homorúság minimális mértékű, szinte észrevétlen, és teljesen normális. Mértéke modellenként változó lehet, olcsóbb modelleknél teljesen hiányozhat,- ilyenkor egyenes a nyak- és ezt a nyak beesési szögének növelésével kompenzálják. (ez a rész talán leírva nehezen érthető, majd igyekszem fotókkal illusztrálni...) A legfontosabb, hogy az összes hangot próbáljuk végig az összes érintőnél és a húr sehol se zörögjön. (természetesen szép szabályosan érintő mellett ujjheggyel lefogva, szabadpengetéssel, Bartók-pizzicato mellőzendő...:-)) Fontos, hogy a próbálgatás alkalmával a gitár legyen jól behangolva, mivel a mélyebbre hangolt gitár húrja lazább, és ez is oka lehet a zörgésnek.


Sanchez Mod. 1500 A nyak a testhez egy hajóorrhoz hasonlatos résszel kapcsolódik, ami élesen vagy legömbölyítve van eldolgozva- ez csak ízlés kérdése. Ez nagyon fontos hely, mivel nagy terhelésnek van kitéve. Vannak olyan modellek, ahol ez csavarozva van, vagy ez a rész nem tart a nyaktól a hátlapig, ezeket inkább hanyagoljuk...

A gitár nyaka a fejben végződik, ami magában foglalja a mechanikát (másnéven hangológépet vagy a kulcsokat). A mechanika is eltér a fémhúrosoknál alkalmazottól. A klasszikus nylonhúrhoz való mechanika tengelye egy vastag, átfúrt műanyag henger. Jó, ha ezt is megtekergetjük,- persze csak módjával..- ha kattog, nyikorog vagy szorul, akkor valószínűleg nem tart majd soká. Persze ez is Van Gent 129.01 GPkönnyen cserélhető, csak ki kell csavarozni és egy újat a helyére betenni. A mechanikáról nehéz eldönteni milyen minőségű. Néhány támpont: a nikkelezett modellek általában az alsó kategóriára jellemzőek, az aranyozottak pedig a felsőbbekre. A kulcsfejek túlnyomó részt műanyagból vannak, az akryl jobb mint a sima fehér nylon vagy egyéb műanyag. Árulkodik a kulcs minőségéről a kulcsfej tengelyét tartó fülecske. A legolcsóbbaknál nem fogja körül a tengelyt, hanem kampószerűen csak oldalról tartja, vagy a kulcs oldallapjának anyagából van kifelé hajlítva. A jobb minőségűeknél ez a fülecske külön van rákovácsolva a mechanika oldallapjára (pl. Van Gent 129.01 a képen)

Francisco Bros B 7 fejA nyak és a fej találkozásánál lévő felső csont (nyereg) is kivehető/betehető, mozgó alkatrész. Mindkét csontnál fontos a vájatba való pontos illeszkedés, bár ezt csak akkor tudjuk ellenőrizni, ha a húrokat leeresztjük. Nem igazán szerencsés ha lötyögnek a helyükön, az a jó ha szorosan ülnek a vájatban. Ennek ellenőrzésétől azért tényleg eltekinthetünk a boltban, mivel ha később zavar a hangszer áthúrozásakor, hogy a csont könnyen elcsúszik vagy kiesik, egyszerűen vegyünk egy olyat ami pontosabban illeszkedik. Egyébként a húrozásnál mindig figyeljünk arra, hogy a csontok ne csússzanak el oldalra, legegyszerűbb ha egyenként cseréljük a húrokat és nem egyszerre eresztjük le az összeset.

A gyártók a gitárokat gyakran gyengébb minőségű húrokkal szállítják, amit érdemes lecserélni, természetesen az olcsóbb hangszereknél nincs értelme méregdrága koncerthangszerekre szánt húrkészleteket vásárolni. Tipikusan az olcsó gyári húrok jellemzője, ha a magasabb húrok matt fényűek,fehéres színezetűek és érintésük is sprőd. A jobb minőségű húrok üvegesen átlátszóak és érintésük teljesen sima, "csúszós" érzetet kelt. Gyakran találkozhatunk különböző színes húrokkal (fekete, piros stb.), ezeket inkább flamenco gitároknál használják, ahol a hang ideál eltér a klasszikus hangzástól. Ezeknek a hangja mattabb, puhább, tompább. A mélyebb húroknál találkozhatunk ezüstös fényű valamint réz/bronz színű fajtákkal, az ezüstös fényűek világosabb, fényesebb hangzást produkálnak. A húrkészleteket anyagukon kívül keménységük szerint osztályozzák, gyártók szerint változóan, de általában három alapkategória a lágy (low/soft tension), közepes (normal tension), és a kemény (hard tension), (vannak extra hard, extra low tension húrok is, a kínálatból csak az "extra normal" hiányzik :-). Mindenki a játékmódjának, hangképzésének, hangszerének megfelelőt használja, de kezdetnek a normál keménységűt válasszuk.

Ha nem vagyunk igazán képzettek gitárügyileg, legjobb ha hívunk valakit, aki a hangszert megnézi, kipróbálja. Ha ugyanabból a hangszertípusból több példány is van, akkor ne restelljük mindegyiket kipróbálni, mert az alsó kategóriában is lehetnek hangbeli- és persze kinézetbeli- különbségek. Fontos, hogy merjünk kérdezni, méghozzá sokat! Nem baj ha nem értünk a gitárokhoz és emiatt néha butaságokat kérdezünk, viszont ha sok helyen sok mindent kérdezünk, akkor a különböző válaszokból sokminden kiderül, és lassan összeáll a kép. Az eladók legtöbbje készségesen segíteni fog, ahol pedig nem így van, ott jobb ha azonnal kifordulunk az ajtón, hiszen akkor valószínűleg későbbi problémáinkkal is hiába fordulunk hozzá.


Sergei de Jonge guitarNe feledkezzünk el a garanciák tisztázásáról. A gyári vagy manufaktúra gitároknál ha ritkán is, de előfordulhatnak gyártási hibák. Ezeknél a hangszereknél a garancia általában egy év. Legjobb ha hiba esetén a forgalmazó a hangszert kicseréli, főleg ha magával a hangszertesttel adódik probléma. Ezeket a gitárokat gyorsragasztókkal építik és műanyag alapú lakkal fényezik, a javításuk pedig ebből kifolyólag elég problémás, mivel az egyes részek nem választhatók szét sérülésmentesen, és legtöbbször a fényezést sem lehet szépen helyreállítani. A drágább hangszereknél jó minőségű enyvet használnak, és shellakkot (French polish). A választásnál előnyben részesíteném az európai gyártókat, spanyol, német, cseh stb. gitárokat, mivel a forgalmazók is könnyebben, gyorsabban tudják a garanciát érvényesíteni, bár az is igaz, hogy ez legyen az ő gondjuk...

Van néhány "klasszikus hiba", melyek ha netán előfordulnának, nem kell, hogy rögtön adrenalinszint emelkedést okozzanak. Az egyik ilyen, ha a gitár fedlapjának és a fogólapnak a találkozása mentén vékony hajszálrepedés jelenik meg. Ennek oka, hogy a hangszer szülőföldje és lakásunk között jelentősebb meteorológiai eltérés van. A megoldás: költözzünk mediterrán tengerpartra!!! Ám, ha ez nem megy, akkor próbáljuk meg a lakásunkban a páratartalmat egyenletesen tartani (50-55% ideális). A relatív páratartalom változásakor a hangszer részei mozognak- szárazabb levegőnél összezsugorodnak, nedvesebbnél megduzzadnak. Ha a változás túl gyors vagy túl nagy mértékű, akkor nem tudnak eléggé kompenzálni és repednek vagy vetemednek. Jelen esetben a repedést az okozza, hogy két nagyon eltérő tulajdonságú fa találkozik, és eltérő mértékben reagálnak a változásra. Ez a repedés, ha nem válik jelentősebb méretűvé, csak esztétikailag jelent minimális változást, de sem a hangzás terén, sem statikailag nem jelent károsodást. Főleg ősszel, a fűtési szezon kezdetén figyeljünk a páratartalomra, és tegyünk a radiátorra, kályhára párologtató edényt, vagy vásároljunk a gitárba akasztható vagy a tokba helyezhető párásítót (ilyet egyébként könnyedén gyárthatunk némi sufnituninggal egy darab szivacsból és egy kilyukasztgatott szappantartóból...).
Egy másik hiba amely sok kellemetlenséget okozhat, ha a húrok feltűnően gyakran szakadnak el, sokszor minden ok nélkül a tokban. Ilyenkor nézzük meg a húrlábnál lévő csontot, előfordulhat ugyanis, hogy a csont széle nincs megfelelően eldolgozva, és túl éles, ami a húrt- mivel rezgés közben jelentősen súrlódik egy ponton a csonttal- egyszerűen elnyírja. Egészen finom (2000, 2500- as) csiszolópapírral óvatosan tompítsuk egy kicsit a csont élét.
Előfordulhat, hogy a basszus húrok- leginkább a hatos "E" húr- üresen megpengetve, vagy az első pár fekvésnél kicsit zörög. Ilyenkor próbáljunk ki egy keményebb húrt, vagy ha ez nem segít, akkor egy kicsit emeljünk valamelyik csonton egy alátéttel, de max. 1-1.5 mm-t érdemes. Én a húrlábnál lévő csonthoz gyufaszálból gyártottam alátétet egy smirgli segítségével, a felső alá egy vastagabb kartonpapír is megteszi, de persze minnél keményebb az alátét annál jobb.

Néhány szó a szuperolcsó, akciós, ámde "magasminőségű koncertgitárokról". Nem kizárt, hogy az akciós szórólapokon hirdetett gitár elnevezésű "termékek" közt is akad megbízható, használható eszköz. Vásárláskor érdemes nagyon körültekintően eljárni, a garanciális feltételekről részletesen tájékozódni. A gyártók sokszor olyan helyeken spórolnak, ami nem látható vagy nem feltűnő. A jelen cikkben leírtak alapján remélhetőleg kiszűrhetjük, ha csak ipari hulladékot akarnak ránk sózni a tejespult és a zöldségek közti területen. Sajnos a hangszer belsejébe tekinteni elég körülményes, így nehéz ellenőrizni, hogy a fedlapon megvannak-e a bordák vagy nem spórolták-e ki a statikailag nem mellékes tőkét a hangszerből. Egyet ne feledjünk: a gitár hangszer! Hangok, mi több: ZENE megszólaltatására szolgál. Hangszerkészítők, zenészek, tanárok, zenehallgatók mind tisztelettel fordulnak egy hangszer felé. Ahol egy hangszert nem tisztelnek meg a megfelelő, hangszerhez méltó körülményekkel, a hangszerről való tudással, ott- ne legyenek hiú ábrándjaink- csak a pénztárcánkat akarják vékonyítani....

Végül a legfontosabb szempont: Azt a gitárt válasszuk amelyik igazán tetszik!!! Főleg a drágább hangszereknél, de még az olcsóbbaknál is tudnunk (éreznünk) kell, hogy "igen, ez az én hangszerem!". A végeredmény- vagyis az örömteli gitározás- szempontjából gyakran sokkal fontosabbak a szubjektív benyomások, mint az "objektív" adatok.

 

Asztali nézet